תקנות חדשות ומחמירות בחוק לאופניים וקורקינטים חשמליים

שוק האופניים והקורקינטים החשמליים נמצא בנסיקה מתמדת בשנים האחרונות, ובצדק. כלי תחבורה אלה מציעים ניידות נוחה ומהירה בערים רבות, במחיר ועלויות תחזוקה מינימליסטיות בהשוואה לכל רכב אחר. מראה אופניים וקורקינטים חשמליים משייטים ברחובות ובכבישים הפך למראה מוכר בכל כרך ובשנים האחרונות חל אף גידול משמעותי ברכישות של אופניים  וקורקינט חשמליים.

אחת הבעיות שעלו יחד עם העלייה המסיבית של רוכבי אופניים חשמליים נובעת בעקבות החוק שיצא שקובע, כי כל רוכבי האופניים מחויבים לנסוע בכביש זאת במידה ואין שביל שמיועד לרוכבי אופניים. אך הבעיה מתחילה כאשר לא ברור אם רוכב האופניים מחויב לעצור ברמזור אדום או האם הוא לא יכול לרכב במידה ושתה קודם לכן וכו'. והאם ישנם חוקים שתקפים על נהגי רכבים וכיום הם מיועדים גם לרוכבי האופניים החשמליים? במאמר לפניכם נפרט אודות החוקים התקפים בימים אלה וגם על כאלה שתוקפם יחל משנת 2019.

מקרים בהם החוק נאכף בישראל

מקרים של עבירה על חוק באופניים וקורקינטים חשמליים, יגיעו עד לבית המשפט כשמדובר במעורבות בעבירת תעבורה משמעותית, עבירה שיש בה פגיעה באחר. לדוגמא, בית המשפט קבע בכמה מקרים כי אסור לרוכב אופניים לרכב בשכרות, ואם יעשה כך וייתפס רישיון הנהיגה שלו יפסל. מקרים אחרים של חוק שעבר יהיה במצב של אי חבישת קסדה או נסיעה על מדרכה, אלה יסתכמו בקנס כבד יותר מתמיד.

בכל מה שקשור לחוקיות כלי הרכב החשמליים, העבירות ישפטו במישור הפלילי ולא במישור התעבורה. במישור זה הפעילות היא רבה, אמנם לקח זמן למחוקקים לגבש חוקים, אך מאז החל משרד התחבורה והמכס להחמיר מאוד בכל הנוגע לעבירות כלי רכב אלו ומוגשים כתבי אישום חמורים גם כנגד מי שמשווק כלי שלא עומד בתקנות החוק.

האכיפה

בשנתיים האחרונות שהופנם כי אופניים חשמליים למעשה נחשבים כלי תחבורה לכל דבר, ויש לציית לתמרור ולרמזור ולתת זכות קדימה וכו'. החלו הפקחים העירוניים לאכוף את החוקים והתקנות החדשות באמצעות הסברה ועל ידי רישום אזהרות, ולאחר מכן על ידי מתן הודעת תשלום קנס. יחד עם אלה יש להם גם את הסמכות להפסיק את העבירה של הרוכב בזירה עצמה. הם יכולים לעכב אותו במקרה והוא מסרב להזדהות או במידה וקיים חשש שיברח לפני ששוטר מגיע למקום.

לשוטר תהה הסמכות המלאה, על פי שיקול דעתו ובהתאם לגיל הרוכב ולחומרת העבירה, להחליט כיצד לנהוג ולטפל במקרה, במקרים מסוימים הוא יאלץ לעכב את הרוכב, להחרים את כלי הרכב או להחליט להוציא את האוויר מהצמיגים של האופניים.

התקנות האחרונות לאופניים חשמליים

לפני הכל חל איסור מוחלט לרכב על אופניים למי שטרם מלאו לו גיל 16- זה גיל המינימום. כמו כן, בכל אופניים חשמליות חובה להיות מותקן: פעמון, פנס קדמי – אור לבן, פנס אחורי – אור אדום.  מחזירי אור על הדוושות בצהוב. חבישת קסדה היא חובה! החוק החדש מחמיר את הקנסות על רכיבה בהיעדר קסדה ומכפיל את עצמו השנה ל -1000 ₪ קנס בגין אי חבישת קסדה בזמן רכיבה על אופניים או רכיבה על קורקינט חשמליים.

הצעת החוק החדשה מתייחסת על עוד עבירות שייטלו עליהן קנסות גדולים כמו: הרכבה של נוסע נוסף, נסיעה באור אדום, מהירות מעל 25 קמ"ש, ספק המנוע לא יעלה מעל 250 וואט, סימון האופניים "אופניים עם מנוע עזר", רכיבה על הכביש בלבד ולא על מדרכות, זאת במידה ואין כביש לרוכבי אופניים ועוד.

לסיכום

בשל ההחמרה בתאונות הדרכים ומעורבותם של רוכבי אופניים וקורקינטים בשנים האחרונות, יוחמרו חוקים קיימים כבר ביום הראשון לשנת 2019 ועליהם יתווספו גם כמה רגולציות.

קורס אופניים חשמליים לכל מי שרוכב ללא רישיון נהיגה.

החמרה נוספת על היעדר חבישת קסדה.

לבישת אפוד זוהר בלילה, או בזמן שיש ראות לקויה.

שמירה על כל חוקי התנועה, עם דגש על מעבר באור אדום.

החמרת בעונשים לכל מי שרוכב על אופניים או קורקינט חשמליים שלא כחוק.  

עונשים וקנסות כבדים לכל בעל עסק שמוכר אופניים לא חוקיים או שמספק שירותים לרכב עם מנוע עזר שלא עוד בתקנים.  

המאמר נכתב באדיבות עו"ד צורי סבן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.